Zvýšenie platu je krátkodobá motivácia – Január 2016, www.instoreslovakia.sk

||Zvýšenie platu je krátkodobá motivácia – Január 2016, www.instoreslovakia.sk

Zvýšenie platu je krátkodobá motivácia – Január 2016, www.instoreslovakia.sk

Často počujete od vedúcich pracovníkov, že jediná motivácia pre zamestnancov by bolo zvýšenie mzdy alebo iný finančný benefit. Firma však nato nemá rozpočet alebo vedenie nesúhlasí , lebo stále zvyšovanie platov, bonusov je veľmi krátkodobá motivácia. Na druhej strane zamestnanci uvádzajú ako najčastejšie dôvody odchodu tri vety: „Nemal som už motiváciu tu pracovať“, „Už roky mi nezvýšili plat“, „Dohodli sme sa na finančných podmienkach a tie sa nesplnili“.

Oplatí sa cafeteria system?

Motivácia je rôzna u každého zamestnanca.  HR manažér alebo riaditeľ firmy chápe, že je to subjektívne a najlepšie je naozaj objektívne vyhodnotiť danú situáciu a vedieť, čo zamestnancov motivuje a ako nadefinovať odmeňovací systém a systém benefitov. Pokiaľ chce byť firma konkurencie schopná a atraktívna pre uchádzačov, je dobré v rámci možností a finančného rozpätia vytvoriť balík výhod pre zamestnancov, teda tzv. cafeteria system. Často krát aj na základe tohto sa firme podarí prilákať a udržať si talentovaných uchádzačov. V praxi cafeteria system funguje tak, že zamestnanci zbierajú body či kredity, ktoré môžu premeniť na benefit z katalógu, z balíka odmien.

V dnešnej dobe sú stále populárnejšie „zážitky“. Benefit zážitku môže byť aj individuálny – firma prispeje aktívnemu zamestnancovi finančne napr. na dovolenku, poukazom do reštaurácie, na wellness víkend. Medzi zamestnancami sú obľúbené jazykové a odborné vzdelávanie,  starostlivosť o zdravie – zabezpečovanie preventívnych prehliadok v súkromných zdravotníckych zariadeniach, preplácanie posilňovne, masáží, poskytnutie  dovolenky navyše, prispievanie na doplnkové dôchodkové a nemocenské poistenie.

Napríklad spoločnosť Pivovary Topvar ponúka  z množstva benefitov  pružnú pracovnú dobu, možnosť práce z domu alebo päť týždňov dovolenky.  Po novom  chce ich matkám uľahčiť návrat z materskej či rodičovskej dovolenky a ponúka príspevok na starostlivosť o deti do 3 rokov vo výške až 222 eur mesačne. Pokiaľ sa zamestnanec vracia na minimálne polovičný úväzok, zamestnávateľ mu preplatí starostlivosť o dieťa v štátnom či súkromnom predškolskom zariadení, alebo opatrovateľku.

Každý zamestnanec v retaile je obchodník

Prístup personálu maloobchodu môže výrazne zavážiť pri rozhodovaní zákazníka, či príde alebo nepríde opakovane nakúpiť. Ak sa stretol s milými a ochotnými zamestnancami, pravdepodobne nepôjde z tohto dôvodu ku  konkurencii. Možno ho zláka letáková akcia alebo odporúčanie, istotne to však nebude neochota personálu. Z pohľadu obchodníka sú kľúčoví najmä ľudia za pokladnicou, zamestnanci u obslužných pultoch či o dokladači a merchandiseri. Aj brigádnik alebo slečna pri samplingovom stolíku sú obchodníci. Predávajú renomé obchodu, radia, presviedčajú, ubezpečujú, ovplyvňujú, skrátka pôsobia na nakupujúcich. Aj oni dokážu zákazníkovi spríjemniť alebo naopak znepríjemniť čas strávený pri nákupe.Dobrý predavač je základom každého obchodu. Aký by mal byť? Lidl v tom má jasno. Vníma ho ako obchodníka, ktorý musí byť ústretový k zákazníkovi a vždy pripravený zodpovedať jeho otázky. Má byť univerzálny a zvládať všetky pracovné postupy. „Získať takýchto kvalitných ľudí nie je jednoduché, o to viac investujeme do vzdelávania a zapracovania predavačov,“ tvrdí hovorca Lidla Tomáš Bezák. Lidl okrem iného v praxi uplatňuje zaškolenie metódou tzv. learning-by-doing.

Vzťah ku práci a výška mzdy

Najhorší je pocit, keď  predavača práca vôbec nebaví alebo sa za ňu dokonca aj  hanbí. A toto nesúvisí  s výškou mzdy. Vyžaduje si to veľké úsilie manažéra spoznať individuálne motivátory podriadených. Niekedy stačí  málo a aj verejná pochvala pred kolegami vie urobiť zázraky. Nepochybne aj dobré medziľudské vzťahy na pracovisku, firemné akcie prispievajú k tomu, aby zamestnanci boli motivovaní k lepším výkonom.Podľa prieskumu Platy.sk sa pozícia „pokladník“ vlani umiestnila v desiatke najslabšie platených pozícií s priemerným mesačným zárobkom 488 eur v hrubom. Priemer za celý slovenský maloobchod vyšiel nad sedem stoviek. Priemerný zárobok vrcholových manažérov dosahuje zhruba 2 800 eur. V súčasnosti v retaile pracujú všetky kategórie uchádzačov – uchádzači v produktívnom veku, mladá generácia (tzv. Millennials), ľudia na dôchodku, matky na materskej dovolenke, dlhodobo nezamestnaní.  Stále sa nájde skupina, ktorá vníma svoju prácu ako šancu a možnosť posúvať sa  vyššie na kariérnom rebríčku. Veľké spoločnosti dokážu túto príležitosť poskytnúť. Miest v maloobchode je čoraz viac. Počet pracovných ponúk na pozíciu predavača na stránkach pracovných portálov každým rokom pribúda. V  expanzii a s naberaním zamestnancov pokračujú obchodné reťazce Kaufland, Billa, Tesco či CBA.

Autor: Mgr. Martina Čizmadiová, Managing Director, ZenithPeople Consulting spol. s.r.o.

Od | 2019-01-03T13:23:46+01:00 9. januára, 2016|